28 maja 2015

Rustykalna tarta z rabarbarem


Sezon na rabarbar zaczął się na dobre, trzeba zatem korzystać. U nas w domu najczęściej serwujemy go w postaci rabarbarowego kompotu, ale zdarza mi się też upiec ciasto. Rabarbar jest dość trudnym w obróbce warzywem (tak tak, rabarbar to bylina i jest warzywem), ma mocno kwaskowaty smak i jego słodkość ma kłopot z przebiciem się. Do tego jest dość ciężki i wilgotny, więc nie powinno się z nim przesadzać, za duża ilość może skutkować pięknym zakalcem. Według mnie najlepiej komponuje się z ciastem kruchym albo jogurtowym, do tego dobrze jest wymieszać go ze słodkimi owocami, takimi jak jabłka czy truskawki. Ja tym razem zaserwowałam moim domownikom rabarbar w wersji solo na cieście kruchym orkiszowym. Mnie i Tosi smakuje w takiej formie bardzo, moja mama natomiast pokręciła nosem, ale też ona średnio przepada za ciastami z rabarbarem.
Polecam to ciasto wszystkim miłośnikom kwaśno-słodkich smaków i wielbicielom rabarbaru!


Rustykalna tarta z rabarbarem
  • 1,5 szklanki mąki orkiszowej (może być też inna pszenna)
  • 2 łyżki miodu (bądź 4 łyżki cukru)
  • 140g zimnego masła lub oleju kokosowego
  • 1 jajko (dla bezjajecznych wystarczy dodać 1-2 łyżki zimnej wody)
  • 500g rabarbaru (nie więcej!)
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 4 łyżki miodu (bądź cukru)
  • 0,5 łyżeczki cynamonu
  • sok z połowy cytryny
  • ziarenka z jednej laski wanilii
  • bułka tarta
Mąkę przesiać i dorzucić do niej zimny tłuszcz, posiekać drobno, po czym rozetrzeć w dłoniach tak, by powstało coś w rodzaju kruszonki. Dodać miód i jajko, po czym zagnieść jednolite ciasto. Jak każde kruche, zawinąć w ściereczkę i odłożyć w zimne miejsce na co najmniej pół godziny.
W tym czasie przygotować farsz. Rabarbar dokładnie umyć i odciąć liście oraz wysuszone końce, pokroić w nieduże kawałki, długości mniej więcej 3-4cm. Zalać miodem i sokiem z cytryny oraz dodać cynamon i ziarenka wanilii. Tuż przed wyłożeniem na ciasto, dorzucić mąkę ziemniaczaną i dobrze wymieszać.
Ciasto rozwałkować pomiędzy dwoma arkuszami papieru do pieczenia. Powinno wystawać poza foremkę na ok. 3cm. Posypać z wierzchu bułką tartą i wyłożyć na środek rabarbar. Brzegi zawinąć do środka tworząc coś w rodzaju niedomkniętej sakiewki.
Piec w temperaturze 200 stopni przez 35-40 minut. Najlepiej smakuje na ciepło z lodami. Ja posypałam ją tylko delikatnie cukrem pudrem, żeby się lepiej kadrowała na zdjęciach, ale mam nadzieję, że mi wybaczycie ten maleńki grzeszek ^_^
Smacznego!






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz